Lepiej zapobiegać niż leczyć. Profilaktyka depresji

Depresja jest wpisana na listę chorób psychicznych zarówno w Europie (ICD-10), jak i Ameryce Północnej (DSM-V) jako jedno z poważnych obciążeń dla zdrowia jednostki i jednocześnie przynoszące straty ekonomiczne zaburzenie. Depresję zna medycyna już od starożytności, kiedy stosowano termin „melancholia”.

Mężczyzna, depresjaPóźniej chorobę tę zawłaszczyła literatura (zwłaszcza w Romantyzmie), kiedy melancholicy byli postrzegani jako bardziej wrażliwi na Weltschmerz, podatni na krytykę i niedobre układy społeczne (mezalians). Nieco później przyszedł czas na próby określenia przyczyn depresji, czym początkowo zajęli się neurolodzy, sądząc, że choroba ta polega na zaburzeniach w układzie nerwowym.

Kiedy poszukiwania „genu depresji” nie dały spodziewanych rezultatów, do „akcji” wkroczyli psychologowie i postawili inne hipotezy, które można określić jako „egzogenne” (zewnętrzne), albo środowiskowe czy społeczne.

Dziś oba podejścia – tradycyjne stanowisko medycyny, widzącej w depresji stan nerwów oraz psychologów i antypsychiatrów, broniących praw pacjenta, są równoprawne. Istnieje pewna dziedziczna podatność na zaburzenia nastroju, ale to środowisko ostatecznie decyduje o tym, czy depresja się ujawni i kiedy oraz w jakich okolicznościach.

Jeśli w rodzinie były przypadki depresji, zwłaszcza ciężkiej, jesteśmy w grupie ryzyka, tym bardziej, że wedle szacunków w 2020 roku depresja zajmie II miejsce (po chorobach układu krążenia), jeśli chodzi o choroby cywilizacyjne, związane z postępem technicznym i degradacją środowiska.

Żeby ominąć ryzyko zachorowania do minimum, trzeba żyć zgodnie z naturą, sobą samym i pielęgnować dobre relacje, co złagodzi stres – główną przyczynę depresji. Stres aktywuje oś nadnercza-podwzgórze-przysadka i powoduje wyrzut adrenaliny.

Człowiek jest gotowy do walki lub ucieczki. Jeśli jednak oś ta jest przeciążona – może dojść do wyczerpania i w konsekwencji depresji. Zdrowy tryb życia (dieta, sporty, rezygnacja z używek) jest zalecany jako główna profilaktyka zaburzeń nastroju.

Comments

(0 Comments)

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *