Jak sobie radzić ze stresem?

Stres jest to normalna reakcja naszego organizmu związana z naszym funkcjonowaniem. Stresu nie musimy się bać ani zaprzeczać że on istnieje, jedyne co musimy to nauczyć się z nim radzić.

Stres przejawia się u nas w reakcjach fizjologicznych takich jak np. szybki oddech, rozszerzenie źrenic, przyspieszone bicie serca, pocenie się, dreszcze, ból brzucha, ból głowy, zaczerwienienie lub bladość ciała, drżenie rąk, brak apetytu lub objadanie się.

StresKolejne reakcje stresu to reakcje intelektualne takie jak np. zaburzenia koncentracji, uczucie pustki w głowie, poczucie bezsilności, obniżone poczucie własnej wartości, nieracjonalność myślenia, zaburzenia podejmowania decyzji i obniżona efektywność pracy.

I jeszcze jedne reakcje naszego organizmu na stres to reakcje emocjonalne np. strach, niepokój, płaczliwość, jąkanie się, milczenie lub gadatliwość, tiki, nerwowe ruchy oraz unikanie kontaktów z ludźmi.

różne rodzaje stresu krótkotrwały, długotrwały, wtórny, interpretacyjny, adaptacyjny. Jak również możemy go podzielić na pozytywny czyli taki dzięki któremu działamy korzystnie i efektywnie, oraz negatywny podczas którego zbyt wysokie emocje dezintegrują nasze działanie. Obecnie jesteśmy nieustannie narażeni na stres, postęp cywilizacji sprawił że żyjemy wygodniej ale też drogo za to płacimy.

Sytuacji które mogą być dla nas źródłem stresu może być wiele. To co dla jednej osoby może być trudne i wywołuje napięcie dla drugiej nie będzie stanowiło żadnego problemu. Bo każdy jest inny a rodzajów i źródeł stresu jest chyba tyle ile ludzi na świecie. Skutki stresu odczuwamy wszyscy i nie sposób przed nimi uciec.

Ale musimy pamiętać że nawet dobry stres, jeśli utrzymuje się zbyt długo albo często się pojawia może zaszkodzić naszemu zdrowiu. Lista schorzeń wywołanych przez stres jest bardzo długa, dlatego trzeba w porę uchwycić moment kiedy stres jest dla nas niekorzystny i próbować z nim walczyć. Możemy skorzystać z różnych testów i zestawów do samobadania naszej podatności na stres.

Każdy sposób na stres jest dobry jeśli jest dla nas w danej sytuacji skuteczny. Jednym pomaga relaks, innym wysiłek fizyczny a jeszcze innym zjedzenie czegoś pysznego. Musimy szukać i próbować takich metod które będą dla nas najlepsze i pomogą nam dobrze sobie radzić ze stresem.

Comments

(0 Comments)

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *